T.C.
KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ VE İDARİ
BİLİMLER FAKÜLTESİ
2023 YILI
BİRİM FAALİYET
RAPORU
SUNUŞ
Kurulduğu 1993’ten itibaren bilimde hep ileriye ilkesiyle hareket eden İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi (İİBF)’ye ait görev ve ülküsüne koşut olarak; yetki, görev ve sorumlulukları; amaçları, temel
siyasetleri, uğraş ve performans bilgileri aşağıda sunulmuştur. 6 bölümle eğitim-öğretime devam eden
Fakültemiz’de 22 Anabilim Dalı mevcuttur. 31.12.2023 itibarıyla, 21 Profesör Dr., 16 Doçent Dr., 29
Dr. Öğretim Üyesi, 2 Öğretim Görevlisi, 5 Araştırma Görevlisi Dr. ve 7 Araştırma Görevlisi olmak
üzere toplam 80 öğretim kişisi görev yapmaktadır. Gerek nicel gerekse nitel açıdan yeter sayıda bu
bilimsel kadrosu sayesinde Fakültemiz, Anadolu’nun en seçkin fakültelerindendir.
Fiziksel ve teknik altyapımız bir hayli gelişmiş durumdadır. 19.500 m2 kapalı alanı bulunan
Fakültemiz, içinde öğretim elemanlarımıza ait ofislerin, dersliklerin, amfilerin, yönetim kısmının,
teksir bürosunun, kantinin, öğrenci çalışma salonlarının ve diğer yaşam birimlerinin bir arada
bulunduğu bir eğitim tesisidir. Derslerimiz en küçüğü 36 ve en yüğü 120 kişi sığalı 31 derslik ve
amfide yapılmaktadır. Derslerin ortak olarak yürütülebilmesi için ses düzeni bulunan 120 öğrenci
kapasiteli 2 tane amfimiz bulunmaktadır. Yüksek lisans ve doktora derslerinin yapıldığı 15’er öğrenci
sığalı 8 tane seminer salonumuz da mevcuttur. Farklı kapasitelere sahip olan derslik, amfi ve seminer
odalarında ders işleyişini kolaylaştıran ve öğrencilerimizin sunum yapabilmeleri için tepegöz cihazı
gibi çağdaş eğitim gereçleriyle donatılmıştır. Dış kısımda ise, öğretim üyesi ve öğrenci otoparklarına
ilaveten, çardak ve yeşil alan gibi toplumsal yaşam alanları da yer almaktadır.
Fakültemiz yeni, genç, gelişmekte olan kadrosu; çağdaş ve örnek eğitim programları ile birlikte;
ülkemizdeki İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri arasında nitelikli ve aranan bir Fakülte olmayı amaç
edinmiştir.
Prof. Dr. Mehmet BAŞALAN
Dekan V.
I- GENEL BİLGİLER
A) MİSYON VE ÜLKÜ
Fakültemizin Misyonu;
Dünyadaki ve ülkemizdeki gelişim ve değişimleri yakından takip ederek ve disiplinler arası bir
yaklaşım benimseyerek ders programları oluşturmak, bu programla sektörel gelişmeleri izleyerek
sürekli güncellemek ve dersleri nitelikli fiziksel koşullarda ve her türlü teknolojiden yararlanılarak
vermek;
Küresel standartlarda bilgi ve beceriyle donatılmış, sosyal yönü gelişmiş ve strateji belirleme,
sorun çözme ve doğru kararlar alma becerisi kazanmış bireyler yetiştirmek,
Etkileşimci bir yaklaşımla yerel ve ülke genelinde dünyasının ve toplumun gereksinmelerine
karşılık vererek, kalkınma çabalarına kurumsal katkı sağlamaktır.
Fakültemizin Ülküsü;
Ulusal ve uluslararası alanlarda akademik ve bilimsel başarılarıyla ve eğitim-öğretim kalitesiyle
temayüz eden bir Fakülte haline gelmek ve yenilikçi ve paylaşımcı bir yükseköğretim kurumu
kimliğiyle İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinin en iyileri arasında yerimizi almaktır.
B) YETKİ GÖREV VE SORUMLULUKLAR
Dekan Yetki Görev ve Sorumlulukları
Fakülte kurullarına başkanlık etmek, Fakülte Kurullarının kararlarını uygulamak ve Fakülte
birimleri arasında düzenli çalışmayı sağlamak,
Her öğretim yılı sonunda ve istendiğinde Fakültenin genel durumu ve işleyişi hakkında
Rektöre rapor vermek,
Fakültenin ödenek ve kadro ihtiyaçlarını gerekçesi ile birlikte Rektörlüğe bildirmek, Fakülte
bütçesi ile ilgili öneriyi Fakülte Yönetim Kurulu’nun da görüşünü aldıktan sonra Rektörlüğe
sunmak,
Fakültenin birimleri ve her düzeydeki personel üzerinde genel gözetim ve denetim görevini
yapmak,
Kanunla kendisine verilen diğer görevlerdir.
Ayrıca Fakültenin ve bağlı birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir şekilde
kullanılmasında ve geliştirilmesinde gerektiği zaman güvenlik önlemlerinin alınmasında, öğrencilere
gerekli sosyal hizmetlerin sağlanmasında, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin
düzenli bir şekilde yürütülmesinde, bütün faaliyetlerin gözetim ve denetiminin yapılmasında, takip ve
kontrol edilmesinde ve sonuçlarının alınmasında Rektöre karşı birinci derecede sorumludur.
Fakülte Yönetim Kurulu Yetki ve Sorumlulukları
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 18. maddesinde belirtilen Fakülte Yönetim
Kurulunun görevleri belirtilmiştir.
Fakülte Kurulunun kararları ile tespit ettiği esasların uygulanmasında Dekana yardım
etmek,
Fakültenin eğitim - öğretim, plan ve programları ile takvimin uygulanmasını sağlamak,
Fakültenin yatırım, program ve bütçe tasarısını hazırlamak,
Dekanın Fakülte yönetimi ile ilgili getireceği bütün işlerde karar almak,
Öğrencilerin kabulü, ders intibakları ve çıkarılmaları ile eğitim - öğretim ve sınavlara ait
işlemleri hakkında karar vermek,
Bu kanunla verilen diğer görevleri yapmaktır.
Bölüm Başkanlığı Yetki ve Sorumlulukları
2547 sayılı Kanun’un 21. maddesinde Bölüm Başkanı’nın görevleri tanımlanmıştır.
Bölüm başkanı, bölümün her düzeyde eğitim - öğretim ve araştırmalarından ve bölüme ait
her türlü faaliyetin düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur.
Buna ek olarak aşağıda yazılan görevleri de vardır:
Fakülte ve diğer bölümlerle koordinasyonun sağlanmasından,
Dekanın öngördüğü toplantılara katılma ve bölüm içi toplantılar düzenlenmesinden,
Bölümün öğretim elemanlarının idaresinden ve denetiminden,
Bölümle ilgili ders programlarının hazırlanması ve planlamasından,
Ders programlarının ve sınavlarının eksiksiz olarak yürütülmesinin sağlanmasından,
Öğrencilerin ilgili bölüme ve çevreye oryantasyonlarının sağlanmasından,
Bilimsel araştırmalar ve yayımlar yapılmasından yetkili ve sorumludur.
Fakülte Sekreteri Yetki Görev ve Sorumlulukları
Fakülte Sekreterliği bünyesinde yürütülen işlere ilişkin yazışmaların yapılmasını sağlamak,
Akademik ve idari hizmetlere ilişkin olarak Kırıkkale Üniversitesi birimleriyle yapılan
yazışmaların hazırlanmasını ve Dekana onaya sunulmasını sağlamak,
Kurum içi ve kurum dışından gelen evrak ve eklerinin havalesini yaparak kaydedilmesini
sağlamak,
Kurum içi ve kurum dışına yapılan yazışmaların kaydedilmesini sağlamak,
Fakülte Sekreterliği ile ilgili gizli evrak ve dokümanın dosyalanmasını sağlamak,
Fakülte Sekreterliği bünyesinde bulunan geçmiş döneme ait her tür evrakın
arşivlenmesini sağlamak,
Fakülte Sekreterliği faaliyetlerine ilişkin, çalışanlarla yapılacak toplantıları düzenlemek ve
yürütmek,
Astların özlük haklarına ilişkin talepleri ile ilgilenmek,
Fakülte Sekreterliği alt birimlerinin taleplerini değerlendirmek ve cevaplamak,
Fakülte Sekreterliği ve idari hizmetler ile ilgili olarak çalışanlardan ve birimlerden gelen
görüşleri, önerileri ve şikâyetleri değerlendirmek, cevaplamak ve uygun bulunanların
yerine getirilmesini sağlamak,
Fakülte Sekreterliği bünyesinde yürütülen işlerle ilgili günlük faaliyetleri planlamak,
Fakülte Sekreterliği idari personelinin birbirleri ile olan ilişkilerini ve verilen görevleri
yerine getirip, getirmediklerini denetlemek,
Fakülte Sekreterliği idari birimleri ile ilgili tüm araç-gereç ve malzemenin yıllık sayımının
yapılması ve buna ilişkin raporların düzenlenmesini sağlamak,
Fakülte ile ilgili bütçe çalışma programı tasarısını hazırlamak,
Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü tarafından organize edilen toplantılara katılmak,
Arşivlenecek evrakların hazırlanarak Yazı İşleri Birimine teslimini sağlamak.
Fakülte Kurulu ve Yönetim Kurulu toplantılarına raportör olarak katılmak,
Tüm idari personelin görevlendirilmesini sağlamak,
Fakülte birimlerinde yürütülen idari hizmetlerin yönlendirilmesini sağlamak.
C) İDAREYE İLİŞKİN BİLGİLER
1- Fiziksel Yapı
Tablo 1: Fakültenin Alanına Dair Veriler
BİRİM
İDARİ
KISIM
EĞİTİM
ALANI
SOSYAL ALAN
(Kantin /
Kafeterya)
SPOR ALANI
(Açık)
TOPLAM
ALAN
(m²)
İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi
4.500
14.650
350
480
19.500
2- Teşkilat Yapısı
3- Teknoloji ve Bilişim Altyapısı
Tablo 2: Fakültenin Cihaz Varlıkları
Cinsi
Masaüstü Bilgisayar
Dizüstü Bilgisayar
Yazıcı, Tarayıcı ve Fakslar
Projeksiyon Cihazı
Teksir ve Fotokopi Makineleri
Haberleşme Cihazları (Telefon, Faks, Telsiz)
DEKAN
Maliye
Bölümü
Dekan
Yardımcısı
Yardımcısı
Fakülte
Sekreteri
Sekreteri
Siyas. Bilimi
ve Kamu
Yönetimi
Bölümü
Dekan
Yardımcısı
Personel İşleri
Uluslararası
İlişkiler
Bölümü
aa
İşletme
Bölümü
İktisat
Bölümü
Ekonometri
Bölümü
Mali İşler
Evrak Kayıt
Bölüm
Memuru
mü
Taşınır Kayıt
Yetkilisi
Fakülte Yönetim
Kurulu
Yardımcısı
Fakülte
Kurulu
Yardımcısı
Yardımcısı
Teknik Büro
Fotokopi
Öğrenci İşleri
4- İnsan Kaynakları
Tablo 3: 2023 Yılı Bilimsel ve İdari Mensup Sayısı
AKADEMİK PERSONEL
Sayı
Profesör
20
Doçent
17
Dr. Öğr. Üyesi
29
Öğretim Görevlisi
2
Araştırma Görevlisi
12
Akademik Personel Toplam
80
İDARİ MENSUP
Sayı
Fakülte Sekreteri
1
Şube Müdürü
1
Bilgisayar İşletmeni
6
VHKİ
4
Teknisyen
1
4/b Destek Personeli
3
4/d İşçi
4
İdari Mensup Toplam
20
TOPLAM PERSONEL
100
5- Yönetim ve İç Denetim Sistemi
Fakültemizde Yönetim Denetim Sistemi; Dekan denetiminde Fakülte Yönetim Kurulu ve
Fakülte Kurul Kararlarının uygulanması ile gerçekleşmektedir.
Fakültemizde satın alma işlemleri, ihaleyi gerektiren alımlar dışında, 4734 Sayılı Yasa’nın
22/1. maddesinin (d) bendi uyarınca doğrudan temin yöntemiyle yapılmaktadır.
Mali denetim ile ilgili olarak Fakültemiz bütçe harcama kalemleri, serbest bırakılma
durumlarına göre Harcama Yetkilisi (Dekan), Gerçekleştirme Görevlisi (Fakülte Sekreteri) ve ilgili
birim mutemeti tarafından kontrol edilmekte ve uygun görülenlerin ödeme işlemleri yapılmaktadır.
Yıllık ödenekler çerçevesinde harcama kalemleri kullanılmaktadır.
Tablo 4: Mali Yetkililer
Harcama Yetkilisi
Dekan V. Prof. Dr. Mehmet BAŞALAN
Gerçekleştirme Görevlisi
Fakülte Sekreteri Ömer ÖZBAL
Maaş Mutemeti
VHKİ İbrahim AYGÜN
Taşınır Kontrol Yetkilisi
Şube Müdürü Dilek SOYUPEK
Taşınır Kayıt Yetkilisi
Bilgisayar İşletmeni Banu ULUPINAR
II. AMAÇ VE HEDEFLER
A- TEMEL SİYASET VE ÖNCELİKLER
1. Fakültemizin Siyasetleri
Kalite politikası
Eğitim ve araştırma politikası
İnsan kaynakları politikası
Çevre politikası
Tanıtım politikası
1.1 Kalite Politikası
- Kalite Yönetim Sisteminin şartlarına uyarak hizmet ve faaliyetler ile ilgili gerekli düzeltici
ve önleyici iyileştirmeler yapılarak, memnuniyeti yükseltmek ve kaliteyi arttırmak.
- Kadrolara alınacak yeni öğretim elemanlarının, idari personel ve teknik elemanlarının
uzmanlık alanlarında belirli bir düzeye gelmiş, idealist, örnek ve öncelikle Üniversitemiz
için çalışma prensibine bağlı kişilerden seçilmesini sağlamak ve bu sayede güçlü bir eğitim
ve idari kadroya sahip olmak.
1.2 Eğitim ve Araştırma Politikası
- Siyasal ve sosyal çalışmaları desteklemek ve öğretim elemanlarının çağdaş gelişmeleri
takip edebilecekleri bir ortam oluşturmak,
- Eğitim-öğretim müfredatını çağın gerekli ve evrensel bilim anlayışına uygun olarak sürekli
yenilemek,
- Fakültemizde sunulacak eğitimi, pratik uygulamalar ile bütünleştirmek,
- Mesleki açıdan yetkin özgür düşünceli toplumsal değerlere saygılı bireyler yetiştirmek,
- Danışmanlık sistemi ile öğrenci-öğretim elemanı ilişkisini güçlendirmek,
- Eğitimin kalitesini sürekli ölçmek,
- Derslik, eğitim-öğretim amaçlı kullanılan mekânların altyapı ve donanımlarını, çağdaş
gelişimleri takip ederek düzenlemek ve ihtiyaçları tedarik etmek için çalışmak.
1.3 İnsan Kaynakları Politikası
- Katılımcı bir yönetim anlayışını benimsemek,
- Fakültemizin tüm çalışanlarını ortak hedeflere yönlendirmek ve güdü yüksek tutmaya
çalışmak,
- Görev ve yükü dağılımında demokratik denge sağlayarak Üniversitemiz içinde ve
dışında işlerin hızlı ve zamanında yürütülmesini sağlamak.
1.4 Çevre Politikası
- Çevre bilincini ve kültürünü geliştirmek, çevre gönüllüleri oluşturmak,
- Toplumsal çevre bilincine katkıda bulunmak,
- Üniversite etkinliklerini halk ile paylaşmak (bilimsel faaliyet konferans, seminer gibi).
1.5 Tanıtım Siyaseti
- Ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel, sanatsal ve sosyal etkinlikleri desteklemek,
- Yazılı ve görsel basın ile ilişkileri geliştirmek,
- Fakültemizin tanıtımında internetin etkin olarak kullanılmasını sağlamak,
- Sosyal etkinliklerde toplumsal değerlere önem vermek,
B- İDARENİN STRATEJİK PLANINDA YER ALAN AMAÇ VE HEDEFLER
Birimin Temel Amacı; İİBF (öğrenci aldıktan sonra) bilimsel alt yapısıyla, örgün öğretimde
güçlü bir modeli temsil eder. Disiplinler arası bir yaklaşımla oluşturulan ve sektörel gelişmelere bağlı
olarak güncellenen ders programları, analitik düşünme, strateji oluşturma, sorun çözme ve doğru
kararlar alma yeterliliğine sahip bireyler yetiştirmeyi amaçlar.
Birimin Hedefleri; Kırıkkale Üniversitesinin ve Fakültemizin amaç, misyon ve ülküsü
doğrultusunda, nitelik ve nicelikli, eleştirel düşünceye sahip, güçlü, yetkin, her türlü yeniliğe açık,
özgür, çalışmaktan yılmayan, dinamik bir eğitim kadrosu ile, siyasal ve sosyal alanda, aynı görüş ve
misyonu evrensel boyuta taşıyacak, Üniversitemizin ismini gururla ve daima yüksek düzeylere
çıkaracak başarılara imzalar atacak bireyleri yetiştirecek bir Fakülte olmaktır.
Birimin 2024 Yılı Hedefleri:
1- Sürekli iyileştirme yaparak ve toplam kalite yönetimini uygulayarak Fakültemizin
geliştirilmesi.
2- Fakültemizin bölgesel bir ayrıcalığa sahip Fakülte olması.
3- Gerekli eğitim-öğretim koşullarının iyileştirilmesi (fiziki mekân ve araç-gereçlerin bütçe
imkânları çerçevesinde temini)
4- Fakültemiz Bölümlerinde açık olan akademik kadro ihtiyacının karşılanması.
5- Fakültemizin tanıtımı için her türlü imkânın kullanılması
6- İlerde ulusal ve uluslararası saygınlığı olan siyasal ve sosyal alanda üst düzey
akademisyenlerin Fakültemizde ders vermesinin sağlanması.
III. AMAÇ VE HEDEFLER
A- MALİ BİLGİLER
1- Bütçe Uygulama Sonuçları
Üniversitemiz Bütçesi altında yer alan Fakültemiz bütçesinden, Bütçe Uygulama Talimatları ve
Ayrıntılı Harcama Programına uygun harcama yapmakta ve ilgili ödenek takiplerini yapmaktadır. Yıl
içerisinde ödenek harcamaları dikkate alınarak gerektiğinde tertipler arası aktarma, likit karşılığı
ödenek kaydı ve yeni tertip açılması işlemlerini Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı ile koordineli
olarak yapmaktadır.
Satın alma ve tahakkuk işlemleriyle Fakültemiz 2023 Mali Yılı bütçesinden yıl boyunca
zorunlu ve ihtiyduyulan harcamalar gerçekleştirilmektedir. Tüm mali işlemler, 5018 sayılı Kamu
Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, Yükseköğretim Kurumları
Muhasebe Yönergesi, 6245 sayılı Harcırah Kanunu ile hizmetin gerektirdiği diğer mevzuat
hükümlerine uygun olarak gerçekleştirilmektedir.
2- Temel Mali Tablolara İlişkin Açıklamalar
Tablo 5: 2023 Yılı Ödemeleri
İktisadi Kod
İşlevsel Kod
Toplam Harcama (TL)
Personel Gideri (01)
Maaşlar (01)
41.952.836,00
Ek Dersler
1.216.858,00
SGK Ödemeleri (02)
SGK Prim Giderleri (01)
7.790.020,00
Mal ve Hizmet Alım
Giderleri (03)
Tüketime Yönelik Mal ve
Malzeme Alımları (02)
13.864,00
Yolluklar (03)
12.360,00
Hizmet Alımları (05)
5.393,00
Bakım Onarım Giderleri (07)
33.893,00
Toplam
51.025.224,00
IV- KURUMSAL KABİLİYET VE KAPASİTENİN DEĞERLENDİRİLMESİ
A- Üstünlükler
- Uzun bir geçmişe sahip köklü bir fakülte olması,
- Güçlü akademik bir kadroya sahip olması,
- Eğitim ve öğretimin ihtiyaçlarına uygun, donanımlı sınıfların var olması,
- Yerel yönetimler, meslek odaları, sivil toplum ve özel sektör kuruluşlarıyla yakın ilişkilerin
olması,
B- Zayıflıklar
- Öğrenci profilinin düşük olması,
- Sosyal alanların istenildiği düzeyde olmaması,
- Derslerin iş hayatında pratik fayda sağlamaktan uzak, güncel bilgilerden yoksun olması,
- Uluslararası nitelikteki yayın sayısının istenen düzeyde olmaması.
C- Değerlendirme
Fakülte altyapı ve öğretim kişisi bakımından yeterli düzeydedir. Buna karşılık niteliksel
yetersizliklerin giderilmesi elzemdir. Öğretim üyelerinin uluslararası nitelikli yayınlarının
artırılabilmesi adına yabancı dil bilgisinin güçlendirilmesi, bu doğrultuda örneğin yurtdışı bilimsel
kurumlarla anlaşmaların/bağlantıların artırılması uygun olacaktır.
V- ÖNERİ VE TEDBİRLER
Bilgiye dayalı küresel iktisadi yarış ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerinde yaşanan
önemli gelişmeler, ülkelerin her alanda olduğu gibi yükseköğretim alanında da sistemlerini yeniden
değerlendirmelerini ve gelişmeler ışığında yapılandırılarak yükseköğretim kurumlarında bilimsel
amaçlı eğitim, öğretim ve araştırma hizmetleri hızlı bir şekilde geliştirilebilir.
- Kamu kaynaklarından yükseköğretim kurumlarına ayrılan pay yükseltilmeli;
- Öğretim elemanları sayıları artırılarak, ekonomik yönden güçlendirilmeli;
- Bilimsel araştırma projeleri desteklenmeli;
- Üniversiteler, Belediyeler, Ticaret ve Sanayi Odaları ile işbirliği güçlendirilmelidir.
Fakültemiz;
Altyapı bakımından yeterli olmakla birlikte, daha yaşamsal hale getirilmelidir. Bu yönde, örn.
kantinde gazete satışı veya üniversitenin anlaştığı bir gazetenin piyasa fiyatının yarı değerine satışının
yapılması öğrencilerin gündemi takip etme ve bilimselliklerini artırmada yerinde olacaktır. Yine
Fakülte hocalarının kitaplarının sergilenmesi ve satışı buna katkı yapacaktır.
Öğretim kişisi bakımından yeterli düzeydedir. Buna karşılık niteliksel yetersizliklerin
giderilmesi elzemdir. Öğretim üyelerinin uluslararası nitelikli yayınlarının artırılabilmesi adına yabancı
dil bilgisinin güçlendirilmesi, bu doğrultuda örneğin yurtdışı bilimsel kurumlarla
anlaşmaların/bağlantıların artırılması uygun olacaktır.
İÇ DENETİM GÜVENCE BEYANI
Harcama Yetkilisi olarak yetkim dâhilinde;
Bu raporda yer alan bilgilerin güvenilir, tam ve doğru olduğunu beyan ederim.
Bu raporda açıklanan uğraşlar için idare bütçesinden harcama birimimize tahsis edilmiş
kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanıldığını, görev ve yetki alanım çerçevesinde
kontrol sisteminin idari ve mali kararlar ile bunlara ilişkin işlemlerin yasallık ve düzenliliği
hususunda yeterli güvenceyi sağladığını ve harcama birimimizde süreç kontrolünün etkin olarak
uygulandığını bildiririm.
Burada raporlanmayan, idarenin menfaatlerine zarar veren herhangi bir husus hakkında bilgim
olmadığını beyan ederim.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi - 31.1.2024
Prof. Dr. Mehmet BAŞALAN
Dekan V.